Jak stanovit nabídkovou cenu

 

aneb proč vás chyba v ocenění nemovitosti připraví o čas a peníze

Rozhodli jste se prodat nemovitost. Prvním krokem by mělo být správné nastavení nabídkové ceny. Často se k této otázce přistupuje emotivně. Stavěli jsme dům vlastníma rukama. Prožil jsem zde dětství. Do úprav jsem vložil více než 1 milion. Prodávající do ceny podvědomě promítají svoje zážitky s nemovitostí. V jiných případech chce prodávající prodat, ale jen pokud přijde nabídka za podstatně vyšší cenu, než je cena tržní. Výsledkem jsou četné nabídky nemovitostí s přehnaným cenovým očekáváním.

Ani v případě, že je prodávající racionální člověk, není ještě vyhráno. Prodávající se podívá na inzerci obdobných nemovitostí a cenu položí ještě o trochu výš nad maximum z nalezených cen. Prodávající v tomto případě sice použil pro nastavení ceny jiné zdůvodnění, ale se stejnými kořeny. Nabídkové ceny na internetu totiž obsahují výše popsané příčiny cenových přirážek.

 

Je známo, že skutečné ceny v kupních smlouvách jsou ve většině případů nižší, než ceny nabídkové. Snížení kupní smlouvě o 15%-20% oproti ceně nabídkové není vzácností.

 

Riziko ztráty času

Podívejme se, co se stane, když se vámi stanovená cena významně liší od cen nedávných prodejů obdobných nemovitostí v okolí. Buď nemovitost nabídnete příliš levně a okamžitě proděláte rozdíl oproti ceně na trhu dosažitelné. Nebo nemovitost nabídnete příliš draho. V druhém případě se přihlásí málo zájemců. Zájemci, kteří vůbec přijdou na prohlídku, se neozvou. Pokud jste například plánovali prodat do tří měsíců, abyste vypořádali dluh, či zaplatili za jinou nemovitost, nestihne se to. Prvním důsledkem vysoké ceny je tedy spousta ztraceného času.

Riziko ztráty finanční

Když se začne vaše nemovitost inzerovat, má kouzlo novosti. Lidé mají na realitních serverech zadáno zaslání e-mailu pro případ, že se objeví něco, co odpovídá jejich požadavkům. Je-li správně nastavená cena, všichni tito lidé se obratem ohlásí na prohlídku. To je pro vás vynikající příležitost vyvolat soutěž. Pokud však nastavíte cenu příliš vysoko, přijde minimum zájemců s velkým časovým odstupem. Pokud navíc nemovitost visí na internetu dlouho, vznikne dojem, že s ní něco není v pořádku. Místo soutěže, která by dobře nastavenou cenu mohla zvednout, budete muset postupně zlevňovat. Ani sleva však nezabrání případným zájemcům, aby nevyužili toho, že inzerujete dlouho. Budou chtít jednat další slevě. Druhým důsledkem příliš vysoké nabídkové ceny je tedy ztráta finanční.

 

Cenové mapy

Poskytnu vám informaci o prodejních cenách nemovitostí za posledních 6 měsíců v okolí vaší nemovitosti. Pro odhad tržní ceny používám cenové mapy. Cenové mapy obsahují cenové údaje přímo ze smluv vkládaných na katastrálních úřadech, tj. skutečné ceny, za které byly nemovitosti prodány. Nahlížím také do interní cenové mapy naší RK, podle níž lze velmi dobře ocenit zejména byty v sídlištní zástavbě.

Zjistěte hned odhad tržní ceny vaší nemovitosti.

Jste-li majitel, připravím vám odhad ZDARMA zde.

Spálená 97/29, 110 00 Praha 1

Beroun, Hýskov

T: 734 862 973

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle