K nastavení nabídkové ceny prodávající zpravidla přistupují skrze vlastní prožitky:
– Stavěl jsem dům vlastníma rukama.
– Do úprav bytu jsem vložil 1 milion a práci.
– Prožil jsem zde dětství.
Prodávající očekává, že toto úsilí a prožitky zájemci o nemovitost náležitě ocení. Opak je pravdou. Zájemcům o koupi nemovitosti minulost prodávajících nic neříká. V dalších případech je prodávající ochoten nemovitost prodat, jen když ji někdo koupí za mnohem vyšší cenu, než je cena tržní. Důsledky těchto přístupů k prodeji vidíme v inzerci nemovitostí s nadsazenou cenou.
Opisování inzerce
Ani v případě, že prodávající hledá nějaké objektivní vodítko, není ještě vyhráno. Prodávající nalezne na internetu nejdražší podobnou nemovitost a opíše cenu. Prodávající v tomto případě pro nastavení ceny použil jiný přístup, do své ceny však zavlekl zmíněné důvody cenových přirážek.
Ceny sjednané v kupních smlouvách jsou často o 10%-15% nižší, než ceny nabídkové.
Riziko ztráty času
Podívejme se, co se stane, když prodávající stanoví cenu, která se významně liší od reálných kupních cen obdobných nemovitostí. Buď nemovitost nabídne příliš levně a okamžitě prodělá. Nebo nemovitost nabídne příliš draho. V druhém případě se ozvou jen nemovitostní turisté – tak se nazývají lidé, kteří se chodí jen dívat. Prodávající však hledá vážné zájemce. Pokud prodávající potřebuje včas vypořádat dluh, či včas zaplatit za jinou nemovitost, nestihne to. Prvním důsledkem příliš vysoké nabídkové ceny je spousta ztraceného času.
Riziko ztráty finanční
Když se začne nemovitost inzerovat, má kouzlo novosti. Zájemci mají zadáno automatické zasílání novinek. Je-li správně nastavená cena, všichni tito zájemci projeví zájem o prohlídku. To je pro prodávajícího vynikající příležitost vyvolat soutěž, která prodejní cenu ještě vylepší.
Když ale bude nemovitost viset na internetu dlouho, vznikne dojem, že s ní něco není v pořádku. V té době už je trpělivost prodávajícího se zbytečnými prohlídkami zcela vyčerpána. Zájemci využijí toho, že se inzeruje dlouho a budou chtít velkou slevu. Druhým důsledkem příliš vysoké nabídkové ceny je ztráta finanční.
Cenové mapy
Zjistěte ceny, za které se prodaly obdobné nemovitosti v okolí té vaší.