Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí
podejte do 2. února 2026

Kdo je povinen podat daňové přiznání

Daňové přiznání je povinen podat každý, kdo v předcházejícím roce nabyl do svého vlastnictví nemovitost. Daňové přiznání se podává dopředu na zdaňovací období roku 2026, a to podle stavu k 1. lednu 2026.

Pokud jste uzavřeli kupní smlouvu a podali návrh na vklad vlastnického práva na katastrální úřad v minulém roce, ale katastrální úřad provedl vklad vlastnického práva ve váš prospěch až v letošním roce, jste rovněž povinni podat daňové přiznání, protože vlastníkem se stáváte zpětně ke dni podání návrhu na vklad vlastnického práva na katastrální úřad.

 

Prodali jste v roce 2025 nemovitost? 
Odhlášení daně z nemovitých věcí proveďte do 2. února 2026

 

V dalších letech již daňové přiznání nepodáváte, jedině že by došlo k novým skutečnostem týkajícím se nemovitostí. Jde například o kolaudaci stavby, dobudování přístavby k rodinnému domu nebo změnu výměry pozemku.

Termín podání daňového přiznání

Podle ustanovení § 13a odst. 1 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí je poplatník povinen podat daňové přiznání u příslušného správce daně z nemovitých věcí do 31. ledna zdaňovacího období. V roce 2026 však připadá 31. leden na sobotu. Proto se poslední den pro podání posouvá na nejbližší pracovní den, kterým je pondělí 2. února 2026.

Nebylo-li do 31. prosince 2025, rozhodnuto o povolení vkladu vlastnického práva, jste povinni podat daňové přiznání nejpozději do konce třetího kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž byl zapsán vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí. Například, když je podán návrh na vklad 22. prosince 2025 a zápis vlastnického práva proběhne 13. ledna 2026 (se zpětnou účinností k 22. prosinci 2025), jste povinni podat daňové přiznání nejpozději do konce dubna 2026.

Jak přiznání připravit a odeslat

1. Elektronicky přes portál finanční správy

Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí doporučujeme vyplnit elektronicky na internetových stránkách www.mojedane.cz.

Klikněte postupně na Elektronická podání pro Finanční správu > Elektronické formuláře > Daň z nemovitých věcí > Vyplnit z průvodce. Průvodce vás provede vyplněním daňového přiznání krok za krokem za použití návodných otázek.

Další možností je využít elektronický formulář daňového přiznání k dani z nemovitých věcí. Postup je následující: Elektronická podání pro Finanční správu > Elektronické formuláře > Daň z nemovitých věcí > Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí – od roku 2024.

Při vyplňování daňového přiznání k dani z nemovitých věcí doporučujeme přihlášení do tzv. Online finančního úřadu na portálu www.mojedane.cz, kde lze přistupovat do tzv. daňové informační schránky (DIS+) a využívat její funkcionality. Prostřednictvím DIS+ je možné činit podání vůči správci daně, získat přehled o stavu osobních daňových účtů, informace o písemnostech založených ve spisu správce daně, ale i využít funkce pro předvyplnění daňového přiznání k dani z nemovitých věcí na základě údajů z posledního daňového přiznání nebo z katastru nemovitostí.

Do DIS+ se lze přihlásit pomocí Identity občana přes:

  • Mobilní klíč eGovernmentu
  • Bankovní IDentitu
  • NIA ID
  • službou MojeID.

2. Datovou schránkou

Máte-li datovou schránku, můžete daňové přiznání poslat též datovou zprávou. Formulář daňového přiznání je ve formátu PDF k dispozici ke stažení na internetových stránkách Finanční správy v nabídce Daňové tiskopisy. V tiskopisech najdete i pokyny pro vyplnění.

3. Vyplnit ručně, odeslat poštou či doručit osobně

Pokud dáváte přednost vyplnění daňového přiznání ručně, můžete si stáhnout formulář na stránkách finanční správy Daňové tiskopisy. Vyplněné daňové přiznání odešlete poštou na místně příslušný finanční úřad nebo doručíte osobně. Tiskopis daňového přiznání lze rovněž získat na všech finančních úřadech.

Místní příslušnost finančního úřadu

Místně příslušný finanční úřad je určen podle adresy nemovitosti, nikoli vašeho trvalého bydliště. Máte-li trvalé bydliště např. v Praze a koupili jste nemovitost v Plzni, daňové přiznání pošlete na místně příslušný finanční úřad do Plzně.

Výhody elektronického přiznání

Elektronická příprava a odeslání má oproti ruční přípravě a odeslání poštou několik výhod. Při elektronickém odeslání můžete snadno opravovat chyby a aplikace vás na ty zásadní upozorní. Nemusíte potom řešit s finančním úřadem následné opravy. Nemusíte chodit na poštu a platit poštovné. Odeslání na všechny adresy úřadů státní správy je zdarma.

Splatnost daně z nemovitých věcí

Splatnost daně se řídí ustanovením § 15 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí.

Daň z nemovitých věcí je splatná:

  • u poplatníků daně provozujících zemědělskou výrobu a chov ryb ve dvou stejných splátkách, a to nejpozději do 31. srpna a do 30. listopadu zdaňovacího období,
  • u ostatních poplatníků daně ve dvou stejných splátkách, a to nejpozději do 31. května a do 30. listopadu zdaňovacího období.

Nepřesáhne-li roční daň z nemovitých věcí částku 5000 Kč, je splatná najednou, a to nejpozději do 31. května zdaňovacího období. Ke stejnému datu lze daň z nemovitých věcí zaplatit najednou i při vyšší částce.

 

Váš Martin Pleskač, realitní specialista QARA

Potřebujete odborný odhad ceny nemovitosti? Podívejte se na vzorový příklad odhadu.
Zeptejte se na cokoli ohledně nemovitostí zde.

E: martin.pleskac@qara.cz
T: 734 862 973

Recenze:
★★★★★  Firmy.cz
★★★★★  Google Reviews

 

Další články

Ceny nemovitostí v 2. čtvrtletí pokračují v růstu. Česko hlásí nová maxima
Ceny bytů za rok vzrostly o více než 11 %. Rostou také ceny rodinných domů a pozemků.

Ceny nemovitostí v Česku ve druhém čtvrtletí 2026 opět rostly a podle aktuálního ČSOB Indexu bydlení se všechny sledované kategorie dostaly na nová maxima. Meziročně vzrostly ceny bytů o 11,3 %, rodinných domů o 8,7 % a pozemků o 8,8 %.

Úschova kupní ceny: Kdy zvolit advokáta, notáře nebo banku
Jaké jsou rozdíly mezi advokátní, notářskou a bankovní úschovou?

Při prodeji nemovitosti se lidé soustředí především na kupní cenu. Stejně důležité je však bezpečný převod peněz mezi kupujícím a prodávajícím. Právě od toho slouží úschova kupní ceny.

Rezervační smlouva je klíčovým krokem při koupi nemovitosti, pro kupující však skrývá řadu úskalí. Zjistěte, jaký je rozdíl mezi dvoustrannou a trojstrannou rezervací, proč realitní kancelář zastupuje primárně prodávajícího a na co si dát pozor, abyste nepřišli o peníze i čas.