Povinnost odhlásit se z daně
§ 13a odst. 9 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí říká, že nejste-li již v postavení poplatníka daně z nemovitostí například z důvodu prodeje nemovitosti, máte povinnost tuto skutečnost správci daně nejpozději do 31. ledna následujícího zdaňovacího období. V roce 2026 však připadá 31. leden na sobotu. Proto se poslední den pro podání posouvá na nejbližší pracovní den, kterým je pondělí 2. února 2026.
Koupili jste v roce 2025 nemovitost?
Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí podejte do 2. února 2026
Jak se odhlásit z daně z nemovitostí
Zákon pro odhlášení nestanovuje formu podání ani nebyl vydán zvláštní tiskopis. Uvedenou skutečnost lze sdělit místně příslušnému správci daně následujícími způsoby:
1. Elektronicky na portálu Finanční správy
Na portálu Finanční správy www.mojedane.cz v oddíle Elektronická podání pro finanční zprávu > Elektronické formuláře > Obecné písemnosti vyplníte formulář obecná písemnost, ve které napíšete, že se odhlašujete z daně z nemovitých věcí a uvedete nemovitosti, které již nevlastníte.
Přímo z portálu Finanční správy můžete formulář odeslat. Ověření probíhá přes datovou schránku nebo Identitu občana (Mobilní klíč eGovernmentu, Bankovní IDentita, NIA ID, MojeID)
2. Vyplnit ručně, odeslat poštou či doručit osobně
Odešlete dopis, ze kterého je zřejmé, že jste již nejste poplatníkem daně z nemovitých věcí.
Vzor dopisu pro odhlášení daně
Adresováno:
Finančnímu úřadu
adresa místně příslušného FÚ
Věc: Odhlášení daně z nemovitostí
Vážení,
oznamuji vám, že jsem dne … prodal svou nemovitost (určení nemovitosti opište z kupní smlouvy, na základě které jste nemovitost prodali).
Tímto odhlašuji uvedenou nemovitost z daně z nemovitých věcí.
Jméno a příjmení
dat. nar. …. trvale bytem …
Podpis
Dopis pošlete doporučenou poštou, doručte osobně nebo zašlete prostřednictvím datové schránky místně příslušnému správci daně. Místně příslušný správce daně je dle adresy nemovitosti, ne dle vašeho trvalého bydliště.
Vlastníte více nemovitostí a prodali jste jednu
Pokud jste prodali jednu nemovitost a v územním obvodu správce daně máte další nemovitosti, které podléhají dani z nemovitostí, pak se jedná o změnu okolností rozhodných pro stanovení daně.
Podle § 13a odst. 1 zákona o dani z nemovitých věcí jste povinni podat daňové přiznání, v němž změnu zohledníte, a to ve lhůtě do 31. ledna zdaňovacího období následujícího po roce, v němž jste pozbyli vlastnické právo k nemovité věci. Jak již bylo zmíněno výše, v roce 2026 připadá 31. leden na sobotu, a proto se poslední den pro podání posouvá na 2. únor 2026.
V takovém případě můžete:
- Podat řádné daňové přiznání a ve formuláři uvedete všechny nemovité věci ve svém vlastnictví k 1. lednu zdaňovacího období. Zdaňovacím obdobím se rozumí kalendářní rok, na který je daň stanovována.
- Podat dílčí daňové přiznání, ve kterém uvedete jen nastalé změny a výpočet celkové daně.
Váš Martin Pleskač, realitní specialista QARA
Potřebujete odborný odhad ceny nemovitosti? Podívejte se na vzorový příklad odhadu.
Zeptejte se na cokoli ohledně nemovitostí zde.
E: martin.pleskac@qara.cz
T: 734 862 973
Recenze:
★★★★★ Firmy.cz
★★★★★ Google Reviews